Stugan – hyra lokal

Vi hoppas att ert evenemang ska bli till er och allas belåtenhet! /Styrelsen Föreningen Ekhagen

Om Ekhagsstugan

Ekhagsstugan är kvarterslokal för boende i Ekhagen. Den ligger på Åminnevägen nära Naturhistoriska Riksmuseet och Stockholms universitet. Stugan drivs av Föreningen Ekhagen. Den är byggd i början av 50-talet av föreningens medlemmar.

Ekhagsstugan

Hyra Ekhagsstugan som festlokal

Ekhagsstugan fungerar också som festlokal. Du kan hyra stugan för bröllopsfest, födelsedagskalas, disputationsmiddag eller för något annat evenemang. Stugan har en stor sal och ett riktigt kök (läs mer nedan). Du kan ta med egen mat och dryck eller anlita catering. Längre ned finns tips om lokala företag för catering.

Föreningen hyr ut både till medlemmar och icke medlemmar (medlem kan man bara bli om man bor i området). Medlemmar har rabatt på vissa priser. I tabellen nedan kan du se vilka hyresalternativ som finns. Bostadsrättsföreningar och andra föreningar kan hyra stugan för årsstämmor och liknande. I begränsad utsträckning hyr vi ut till företag.

Obs! Att 1/6 – 14/6 och 16/8 – 31/8 får endast boende i Ekhagen och på Docentbacken hyra stugan. Påsken, 15/6 – 15/8, kring jul- och nyårshelgerna sant trettonhelgen är stugan stängd.

Tyvärr är tillgängligheter till stugan begränsad fr.o.m i höst och beräknat till hösten 2024. Stockholms stad bygger genomgångsbostäder för nyanlända på granntomten. Det går utmärkt att gå till stugan från Bergiusvägen via fotbollsplanen eller bortanför hundrastgården. Däremot går det inte att köra bil ända fram till stugan under byggtiden.
På parallellgatan Bergiusvägen finns parkeringsplatser. Det finns en kärra i stugan som man kan transportera saker i, till och från bilen.

Priser fr.o.m. 1 Januari 2021:

VadIcke-
Medlemmar
Kvällsfest4 290 2 145
Kursverksamhet stående tid,
Kursverksamhet enstaka tillfällen,
Föreningsmöte,
– per timme (minst 2 tim.)
Företagsverksamhet,
– per timme (minst 2 tim.)
Annan verksamhet, stående tid,
Annan verksamhet,
Prislista Ekhagsstugan

Förklaring

Kvällsfest: ca 1 dygn, från lunch samma dag festen äger rum till lunch följande dag. Max en kvällsfest per helg dvs antingen fredag till lördag eller lördag till söndag.

Kursverksamhet: verksamhet där kursledaren hyr lokalen och tar betalt av kursdeltagarna, t.ex. gymnastik, yoga, akvarellmålning. Stående tid: verksamhet en gång i veckan eller månaden t.ex.

Föreningsmöte: t.ex. årsmöte i bostadsrättsförening.

Företagsverksamhet: t.ex. kursverksamhet, personalmöten. Om ett företag hyr för kvällsfest gäller priset för kvällsfest ovan.

Annan verksamhet: t.ex. barnkalas, familjesammankomst, fest dagtid, musikrepetition, bokcirkel. Stående tid: verksamhet en gång i veckan eller månaden t.ex.

Inte valbar kombination.

• All verksamhet som inte är kvällsfest kan börja tidigast kl 09 och avslutas senast kl 22.

Observera: Tiden ska beräknas från det nyckel lämnas ut till dess städning är klar och avsyningen ska ske.

OBS – Ålderskrav

Minimiålder för att hyra är 25 år. Du kan inte hyra åt någon annan. Den som hyr måste kvittera nyckeln och vara på plats under aktiviteten. Kvällstid hyr vi endast ut till slutna sällskap. Vi är en ideell förening och vi som är engagerade gör detta på vår fritid. Det kan därför ta tid innan du får svar på frågor etc.

OBS – Du ansvarar för sophämtning

Vi har ingen sophämtning. Du måste därför ta med dig dina sopor från området. Det finns en återvinningsstation för viss sopsortering, men inga hushållssopor eller matrester får lämnas där. Endast glas, metall och papper som sorteras kan lämnas.

Notera – Depositionsavgift

Depositionsavgift 3.000 kr vid kvällsfest, 1.000 kr vid andra aktiviteter, lämnas när nyckeln hämtas. Vi föredrar att depositionen betalas via swish. Depositionen återfås när vi kontrollerat att inget lämnats utanför återvinningstationen, stugan avsynats och befinns i godtagbart skick samt nyckeln återlämnats.

Avbokning

Avbokning kan ske utan kostnad upp till 15 dagar före hyresdatum. Om avbokning sker 3 – 14 dagar före återbetalas 50 procent av inbetald hyra. Vid avbokning mindre än 48 timmar före hyresstart sker återbetalning endast vid sjukdom (läkarintyg ska uppvisas).

Hur man hyr

1. Gå in och i vår kalender via denna sida och se om stugan är ledig då du önskar hyra.  Vid fest sker tillträde normalt någon gång under eftermiddagen (tidpunkt efter överenskommelse). Avsyning sker dagen efter. Om det är en aktivitet dagtid inbokad samma dag som du önskar hyra kan det ändå ofta gå det bra att hyra för fest på kvällen. Gör en förfrågan! 1/6 – 14/6 och 16/8 – 31/8 får endast boende i Ekhagen och på Docentbacken hyra stugan. Vi har helt stängt över påsk, sommarstängt från den 15 juni till den 15 augusti och stängt även de veckor jul- och nyårshelgerna inträffar samt trettonhelgen. Vi tar emot bokningar för innevarande termin och den nästkommande. Detta innebär t.ex. att du på hösten även kan göra bokningar som avser kommande vår.
  2. Gör en bokningsförfrågan (fyll i alla uppgifter som efterfrågas!). Om du har problem med bokningen eller frågor (svar på de flesta finns dock på denna sida) kan du mejla till bokning@foreningenekhagen.se.
  3. Vår bokningsansvarige hör av sig, bekräftar ifall du kan hyra önskad tid och fastslår pris. OBS! Vi har som ideell förening inte alltid kapacitet att ta emot bokningar. Vi förbehåller oss därför rätten att tacka nej.
  4. Du betalar in hyran senast dagen efter bekräftelse till bankgiro 5328-8593 och märker betalningen endast med namn och hyresdatum. Meddela när du har betalt. Om inte annat överenskommits i förväg betalas depositionsavgiften via swish vid överlämning av nyckel. Normalt ska den som ingått hyresavtalet närvara. Var beredd på att visa leg!
  5. När hyran är inbetald är din bokning konfirmerad och hyresavtalet (se nedan) gäller. Betalning  innebär också att du har accepterat våra bokningsregler (som framgår av denna sida).
  6. Överlämning av nyckel och en rundvisning och genomgång av stugan med information om var saker finns m.m. görs av stugvärden och sker den dag och tid din hyresperiod startar. (Bilder och planskiss finns nedan.)
Hyresavtal Ladda ner
Checklista för städning Ladda ner

Fakta om stugan

• Var ligger stugan? Se denna karta (som du kan lägga till inbjudan till din fest etc.).
  • Planskiss
  • 160 kvm; stora salen 77 kvm – ca 13 x 6 m, köket 30 kvm.
  • 60 personer max i lokalen.
  • Du kan ha 60 sittande middagsgäster i stora salen
  • Vi har ca 60 stolar, 7 st bord 80×180 och 4 st 80×120 samt 1 bord för 8 personer (står i köket).
  • Stugan har inte wifi.
  • Inventarielista